Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zachraňte Williho…

Zachraňuji, tedy jsem, mohla bych si napsat na svou standardu, kdybych nějakou měla. Je to silnější než já. Kdesi jsem vyčetla, že pohnutky nemusí být výhradně ušlechtilé, že se za nimi může skrývat kde co. Třeba touha po naplnění recipročního altruizmu, jakože čekáme, že když my zachráníme někoho, někdo nebo něco následně zachrání nás. Důkazem, že to někdy i prvoplánově zafunguje, mohou být pohádky a povídky pro malé čtenáře.

Kosatku ani delfíny v okolí nemáme, tak se věnuji zvířatům ve svém mikrosvětě. Po dešti se snažím odklidit z chodníků a silnic hlemýždě. Jednou jsem i odstavila vozidlo. Když jsem vystoupila a šla k pomalu se pohybujícímu křehkému domečku, rozdrtil ho náklaďák, co jel za mnou. Absurdně zastavil a řidič se mě zeptal, s čím může pomoct. „No, vlastně už s ničím. Přejeli jste ho.“ „Cože? Koho jsme přejeli?“ „Šneka přece,“ odpověděla jsem a vrátila se smutně do auta. Se slimáky jsem to musela vzdát, na deset kilometrů dlouhé asfaltové cyklostezce, kterou jsem zdolávala cestou do práce, bych nabrala takové zpoždění, že by časem nebylo již kam spěchat. Nedávno jsem našla děsně malého šneka. Když jsem ho nesla trochu dál do trávy, zašlápla jsem přitom nějakého jeho příbuzného. Na chvilku jsem si předepsala zachraňovací klid.

Tuhle jsem se po dešti snažila sebrat žížalu, co se zatoulala ke koňským boxům. Zrovna tam stál Zlatohřívák, kopající kolem sebe, protože propadl pocitu, že při ošetřování dermatitidy mu ta zadní noha zajisté upadne. „Si vyberte, hlavu nebo žížalu,“ snažil se mě odvrátit od zachraňování zeť. Přemýšlela jsem asi tři vteřiny a zvítězila žížala (že jsem zachránila hlavu, dokládá skutečnost, že mohu pokračovat v psaní). Odnesla jsem ji o kousek dál a hodila do trávy, kde ji mohla sezobnout slepice, což jsem naštěstí nezaznamenala.

Úspěšná jsem nebyla ani v oblasti dokrmování veverek. Původně po našem ořechu běhaly tři, následující rok jsme jim nainstalovali krmítko a nepřišla žádná. Krmítko osídlili mravenci. Další pokus se orientoval do říše létajících savců. Koupili jsme v rámci programu náš kamarád netopýr speciální budku. Kdo v ní bydlí, to se nikdy nedovíme, protože je umístěna vysoko nahoře, kousek pod štítem a náš nejdelší žebřík se nedávno zlomil. Dobrá zpráva je, že jsem včera poprvé zahlédla kroužit nad dvorkem netopýra. Kocour se ho sice snažil ulapit, ale bezúspěšně. Probudilo to ve mně naději, že budka našla legitimní využití.

Při snaze zajistit bezpečné obydlí ptačí drobotině, jsme taktéž narazili na problém. Budka vyrobená z jakési slitiny betonu, která by měla přečkat i výbuch jaderné elektrárny nebo třetí světovou, tak úplně bezpečná není.  Protože visí na stromě. A na stromě bývají větve. A po větvích lezou kočky. Jednu jsem zahlédla, jak ze vzdálenosti několika centimetrů pozoruje vchod. Zoufalí ptáci kroužili kolem a snažili se na sebe marně strnout kočičí pozornost. Sundala jsem vzpouzející se kočku, která se samozřejmě během tří vteřin vrátila na původní místo, a šla lovit na internetu zábranu. Naivní představa, že půjde o plotový prvek v ceně desítek korun, se záhy rozplynula. Jednalo se designový a ekologický produkt v hodnotě blížící se tisícovce, navíc obvod stromu byl o několik cm větší než nabízený výrobek, takže se musely koupit dva. A poté bylo třeba čekat dva týdny na dodávku s tím, že to ptáci ustojí (dnes je již zábrana naistalována, bohužel vedle ní vyrostla ohrada a kočka bez problémů opět vyskočí na strom a frustruje ptáky a nejen je).

Ale protože se jen tak nevzdávám, přiobjednala jsem keramický domeček pro včelky samotářky, které jsou pracovité a věrné. Načetla jsem, jak natočit letový otvor. Na zimu ho musíme přenést na místo chráněné proti mrazu. Doufám jen, že to bude v okamžiku, kdy budou všechny včelky doma. Co když se nějaká zdrží? Jak najde ty ostatní? Zatím jsou to předčasné starosti, v domečku žádní hmyzáci dosud nebydlí. Pro jazykově vybavené včely bych mohla vytvořit cedulku: Zimmer frei nebo Vacancy, aby fakt pochopily, že je tam volno. Při čekání na dodávku samolepek na okno, aby do něho nenarážely zvědavé vlaštovky a vrabci, přemýšlím, co bych tak ještě mohla udělat. Domeček pro ježky nemá význam, naše fena všechny vyvraždila. Obydlí pro čmeláky stojí kolem tří tisíc korun, tak jsem si řekla, že si musí poradit sami. I já mám hranice. Ale… kdybych mohla, postavila bych kolem dálnice ploty a nadchody pro zvěř a tunely pro migrující žáby. Jenže na kdyby se nehraje. A tak kupuju budky, v zimě věším na starou jabloň lojové koule a do krmítek sypu slunečnicová semínka. Domlouvám srnkám a zajícům, co na mě koukají z remízků u silnice, aby na sebe dávali pozor. Napomínám kočky, aby neběhaly přes silnici. A někdy jen tak čaruju, aby ubylo ze smrti…

Autor: Zdenka Obrová | úterý 21.10.2014 10:33 | karma článku: 10,17 | přečteno: 265x
  • Další články autora

Zdenka Obrová

K čemu je dobrá viróza

Prvoplánově viróza samozřejmě k ničemu dobrá není. Díky ní utratím v lékárně nemalé peníze za iluzi, že mě vyléčí vitamíny, kapky, sirupy proti kašli a zázračné tablety roztodivných názvů, které rozpuštěné v horké vodě

8.3.2016 v 16:04 | Karma: 9,61 | Přečteno: 298x | Diskuse| Osobní

Zdenka Obrová

Požehnání nebo pohroma?

Za devatero horami a devatero řekami žil mladý muž se svým starým otcem. Jeho největším potěšením byla jízda na koni. Trávil s ním veškeré dny, vyjížděli za každého počasí.

2.3.2016 v 11:09 | Karma: 8,87 | Přečteno: 284x | Diskuse| Ostatní

Zdenka Obrová

Svět podle Kocourka

Sebrala jsem ho z ulice, kde pravidelně sedával uprostřed silnice se svou mourovatou sestrou a nevědomě čekali na smrt. Mohlo mi to ledacos napovědět o jeho povaze, ale nebrala jsem tyto signály vážně.

10.2.2016 v 11:00 | Karma: 12,81 | Přečteno: 321x | Diskuse| Osobní

Zdenka Obrová

Každá sedmá vlna...

Emmi a Leo jsou zpátky. O pár měsíců starší, o něco těžší ztrátou, kterou si navzájem způsobili, ale také prvoplánově rozhodnuti, vést si vlastní naplněné životy. Proč si tedy pořád píší?

15.1.2016 v 8:30 | Karma: 5,37 | Přečteno: 275x | Diskuse| Kultura

Zdenka Obrová

Ranní time management

Probouzím se ve čtvrt na sedm, potmě se snažím dojít do koupelny tak, abych nešlápla do nějaké louže, ne-li do něčeho horšího. Obleču se co možná nejrychleji, aby nepřibyla další... Nestihla jsem to.

14.1.2016 v 9:25 | Karma: 18,10 | Přečteno: 371x | Diskuse| Osobní

Zdenka Obrová

Stopy ve sněhu

Vznášel se a klesal, podle toho, kde se mu zalíbilo. Vozíval se v saních tažených soby, kterým dával sílu.

21.12.2015 v 14:40 | Karma: 5,61 | Přečteno: 115x | Osobní

Zdenka Obrová

Opustíš-li mne…

Stačil letmý pohled a věděla své. Zlobil se. Od té doby, co se po třech dnech na otočku vrátila domů, aby posléze zase na další dva dny odjela, jí dával najevo nespokojenost různými způsoby. Vešla do obýváku a on odešel jinam.

2.12.2015 v 10:40 | Karma: 12,36 | Přečteno: 564x | Osobní

Zdenka Obrová

Jak je důležité míti koule…

Metro Music Bar se včera kolem osmé hodiny pomalu zaplnil. Charitativní koncert na podporu nadace Petra Koukala přilákal diváky různých věkových skupin. Na pódiu to postupně rozjela tři hudební tělesa.

8.10.2015 v 16:03 | Karma: 6,98 | Přečteno: 425x | Kultura

Zdenka Obrová

Čas klanění…

Muž bez dvou prstů svíral ve zdeformované ruce červenou nákupní tašku s torzem Betléma. Ovečky bez pastýře se tísnily v krabici mezi odřezky dřeva. Dnes jich možná přibude, podle toho, kolik zbývá vyschlého dřeva. „Vždyť máme advent,“ šeptaly si mezi sebou a chroupaly zbytky pilin. „To nás večer určitě pustí ven,“ pokračovaly potichu, aby je starý řezbář nezaslechl. Neměl pro takové hovory pochopení. Pro něho byly jen statické postavy. Měly se způsobně pást a chovat dle neměnného a po dvě tisíciletí se opakujícího scénáře. A to bez mluvení.

19.12.2014 v 10:04 | Karma: 8,38 | Přečteno: 247x | Diskuse| Osobní

Zdenka Obrová

Jak dostat život na otěž…

„Jezděte to, co máte teď, ne to, co byste rádi měli!“ Dočetla odborný článek, zahleděla se ven a myšlenky se rozběhly po okolí. Přebrodily rozlitý potůček na zahradě a schovaly se do bezového houští. Ve vlhku se jim nelíbilo, tak se posléze vrátily, sedly si na parapet okna do koupelny a jako zmoklá kočka čekaly, až je zase pustí dovnitř. Autorem té věty mohl být i nějaký buddhistický nebo šaolinský mnich, pomyslela si. Jako by způsob jízdy a vzájemné komunikace odrážely lidské dovednosti a bytostné nastavení jezdce. Jako by místo sebepoznávacích kurzů, regresních terapií, rodinných konstelací, koučinku a dalších moderních metod byla výuka jezdectví přirozenou pozvánkou do hlubin duše.

15.12.2014 v 14:00 | Karma: 8,19 | Přečteno: 296x | Diskuse| Osobní

Zdenka Obrová

Parník se potápí, kapela hraje…

Podzim je obdobím ubývání. Podzim je smutný muž sčítající uplynulé ztráty. I ty letní jako by se domluvily a na podzim se vracely, protože vědí, že nastává vhodný čas na jejich odžívání. Není kam se schovat. Kocour se schoulil na můj klín a hřeje. A já někde z dálky slyším mužský hlas, hlas, který umí rozeznít a rozesnít. Listopadové listy ztrácí barevnost a leží odevzdaně na zemi. Holé větve žalují větru, veverky obcházejí své skrýše a kontrolují, co nashromáždily. Z ubývání je smutno všem.

26.11.2014 v 10:11 | Karma: 9,01 | Přečteno: 518x | Kultura

Zdenka Obrová

Kostice a doba jedová…

Ženy mají mít velká prsa. Přestaň se hrbit, nemáš žádný prsa. Ta je má asi po tatínkovi. Zřejmě si dnes zapomněla prsa doma. A tak by se dalo dlouho a kreativně pokračovat. Doba žádá, abychom se líbily. V časopisech, na internetu a v růžových seriálech se pohybují buď ženy dokonalé, nebo jejich ploché protiklady. Na které straně barikády chcete stát Vy? Řečnická otázka, kdo by chtěl dobrovolně patřit k těm méně atraktivním. I když všichni dobře víme, že důležitý je obsah a ne vzhled! Jenže není úžasné být krásná a duchaplná?

14.10.2014 v 14:34 | Karma: 16,25 | Přečteno: 1099x | Osobní

Zdenka Obrová

A neskutečné se stalo skutkem…

Nenapadlo ji, že je někdy potká. A už vůbec ne, že je potká tady, tančící na hranách kovové konstrukce jako andělé na špičce jehly. Do anonymní šedi stavebních dělníků nejrůznějších profesí nezapadli. Nepatřili tam. Jejich štíhlé postavy se vznášely v nepravidelném rytmu plošin mezi nebem a zemí, většinu času trávili se zakloněnou hlavou a s očima obrácenýma k obloze. Pracovní postroje, přilby, slaňovací brzdy, lana, karabiny připomínaly spíše vybavení horolezců. Jenže místo bílých vrcholů osmitisícovek dobývali netečné vrcholy ocelových nosníků.

4.7.2014 v 9:02 | Karma: 8,23 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ostatní

Zdenka Obrová

Jako by pravda byla vadou na kráse…

Nezapomenutelný text. Ta věta mi společně s melodií ulpěla na duši a skláním se před schopností básníka, vyjádřit tak dokonale a beze zbytku pocity člověka, co dávno překonal poledne a jehož kroky pomalu a neúprosně směřují k západu. V těžké dylanovce se snoubí dva mužské hlasy, z nichž jeden už nikdy naživo neuslyšíme. Podzim přinesl další smrt, kterou pokorně navlékám na šňůrku k ostatním korálkům ztrát.

21.11.2013 v 9:59 | Karma: 16,18 | Přečteno: 589x | Diskuse| Kultura

Zdenka Obrová

Tak jako v nebi…

S podzimem zavítal do našeho města i Severský filmový podzim. Odfoukal zbytky okrově a do hněda zabarveného listí a místo nich nabídl různé odstíny bílé a šedé. Pokryl zašedlou trávu našich vnitřních světů jinovatkou a rozezněl v každém divákovi rozdílné tóny.

19.11.2013 v 13:33 | Karma: 7,92 | Přečteno: 335x | Kultura

Zdenka Obrová

Rajtaraj, rajtaraj

Chtěli byste dostat něco jen tak? Zadarmo? Jako mimořádný dárek, až vánoce zmizí v šedi zmrzlých rán a do narozenin daleko? Zaposlouchejte se do zvuku šramlu! Cože to znamená? Ve slovníku spisovného jazyka českého jsem nalezla následující výklad, šramlem se nazývá někdejší smyčcový soubor s doprovodem tahací harmoniky a kytary (podle vídeňského kapelníka J. Schrammela). Takže původní šraml míval přívlastek vídeňský. Hudební těleso, se kterým Vás chci krátce seznámit, je šraml pražský.

30.10.2013 v 10:51 | Karma: 7,09 | Přečteno: 310x | Ostatní

Zdenka Obrová

O sumci jménem Single

Potkala jsem kamarádku, co žije na dalekém severu. Něco jako setkání po letech. Mimo jiného mi vysvětlila, že u nich ve Švédsku se rozlišuje mezi dvěma skupinami lidí, co žijí bez partnera. Status tzv. singles mají ti, co se rozhodli programově žít sami a potom je zde druhá skupina, která žádný status ani nemá, skupina těch, co jim zřejmě nic jiného nezbývá... Singles se vyznačují vysokou životní úrovní, nemusí se o nic dělit, nikomu se přizpůsobovat a užívají si života. Nesingels, tedy lidé, co jsou sami, ale sami být nechtějí, se trápí, někoho pořád hledají nebo už ani nehledají a následkem toho jsou poněkud zapšklí.

26.8.2013 v 11:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 842x | Ostatní

Zdenka Obrová

Když hubený, osamělý jezdec neúnavně tryská krajinou…

Vzpomínka na 29. ROČNÍK EVROPSKÉHO PONY EXPRESSu 2013, který se v pondělí 19.08.2013 přehnal Rašovem

22.8.2013 v 16:06 | Karma: 7,08 | Přečteno: 205x | Diskuse| Ostatní

Zdenka Obrová

Proč mám ráda Rosamundu…

Když se ve všední den blíží čtvrtá hodina a najdu si čas, usedám s hrnkem čaje do křesla a čekám na úvodní hudbu provázející nekonečný seriál o vztazích mezi mužem a ženou. Někdy stačí jen projít kolem obrazovky a hned ucítím narůžovělé plátky okvětních lístků lákajících do světa romantiky. Ani nemusím vlastnit křišťálovou kouli a vím, co bude následovat.

10.4.2013 v 12:06 | Karma: 19,68 | Přečteno: 864x | Osobní

Zdenka Obrová

Kocour se schoulil na můj klín…

Ztracená v čekání čekám. Na koho? Na Tebe Kocoure... Čekám, až konečně odbije druhá a dovím se, jak na tom jsi. Bojím se o Tebe. Snažím se vysílat paprsky naděje, ale jsem ztuhlá a zamotaná v těžké zplstnatělé dece strachů z bezmocnosti. Je to téměř k neunesení a tak se bolavá mysl usilovně snaží ukázat na někoho prstem. Najít viníka. A tím jsem přece já. Měla jsem si všimnout, že Ti není dobře. Měla jsem Tě odvézt o den dřív. Měla jsem Tě odvézt někam jinam. Měla jsem...

21.3.2013 v 14:57 | Karma: 14,61 | Přečteno: 565x | Ostatní
  • Počet článků 76
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 774x
Kdyby tady někde byly,
dveře, co vždy v pravou chvíli,
otevřou se do pohádky,
to bychom se nezlobili...